Simularea Examenului de Bacalaureat arată că aproape jumătate din elevii înscriși nu au luat notă de trecere. Fie că vorbim de limba română, matematică sau istorie, notele sub 5 arată că elevii sunt tot mai nepregătiți. Pe de o parte, mulți elevi cer să fie lăsați să ăși exprime opinia, nu să învețe comentarii și texte predate, pe de altă parte, profesorii nu găsesc înțelegere atunci când spun că memorarea este un aspect esențial al învățării.
Nu poți să ai o opinie despre Caragiale dacă tu nu poți spune nici măcar o operă a lui sau dacă nu ai citit nimic despre acest dramaturg. Din păcate, trendul este de înlăturare a evaluării.
Apogeul lipsei de înțelegere a venit de la elevii care cereau desființarea Bacalaureatului. Această cerere de neconceput pentru un om care are studii măcar liceale nu poate fi înțeleasă decât în linia de care vorbea Winston Churchill. El spunea că dacă un om fumează unde nu e voie, va fi amendat. La fel, vor fi amendați și 2 sau 3 fumători care fumează unde nu e voie. Dar dacă acolo vor fuma 100 de oameni, semnul va fi modificat.
Dacă nu faci efortul să memorezi măcar secolele, să știi să atribui unui an, secolul din carre face parte, nu vei ști să faci distincția între Ștefan cel Mare și Matei Basarab de exemplu. Oricât am zice că trebuie să ne axăm pe competențe, dacă nu înveți la orice știință cu un creion în mână și o foaie de hârtie alături, nu vei ajunge „să ai competențe”.
Ciudat este că sunt mulți profesori care iau partea elevilor și nu mai văd rostul Bacalaureatului. Atunci ce facem? Reintroducem examenul de admitere la Facultate? Până la urmă cum selectezi oamenii cu talent la o disciplină? Desigur cui nu-i place istoria, poate agreează matematica, dar nu poți să faci fizică sau chimie dacă nu știi matematică și nici istorie dacă nu știi literatură română sau străină.
Sursa foto: Pixa Bay